Ulaştırma Ve Altyapı Bakanlığı Yeşil Ulaşım Projelerini Genişleterek Çevresel Duyarlılığını Artırdı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 96 kilometrelik bisiklet yolunu hayata geçirdiklerini, 38 kilometrelik bisiklet yolunun ise yapım çalışmalarına devam ettiklerini belirtti. Bakan Uraloğlu, karayollarında 19 yeni ekolojik köprü planladıklarını ve 30 bin kilometreye yaklaşan bölünmüş yol ile yıllık 6,3 milyon ton daha az karbondioksit salınımı gerçekleştirdiklerini ifade etti


Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yeşil ulaşım stratejileri kapsamında yürütülen çevreci projeler ve elde edilen başarılar hakkında kapsamlı açıklamalarda bulundu. Bakanlık, sürdürülebilir bir gelecek inşa etme hedefi doğrultusunda, altyapı projelerinden ağaçlandırma faaliyetlerine kadar birçok alanda önemli adımlar attı. Türkiye'nin karbon ayak izini azaltma ve doğal yaşamı koruma çabalarında öncü bir rol üstlendiği vurgulandı.


Karbon Ayak İzi Hesaplaması Ve Geniş Kapsamlı Ağaçlandırma Çalışmaları


Bakan Uraloğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının, kurumsal karbon ayak izi hesaplamasını Türkiye'de ilk gerçekleştiren bakanlık olma özelliğini taşıdığını belirtti. Bu adımın, çevresel sorumluluk bilincinin ve şeffaflığın bir göstergesi olduğuna dikkat çekildi. Bakanlığa bağlı Karayolları Genel Müdürlüğünün (KGM) de çevresel sürdürülebilirliğe önemli katkılar sağladığı ifade edildi. Uraloğlu, Karayolları Genel Müdürlüğünün Orman Genel Müdürlüğünden (OGM) sonra en fazla ağaç diken kamu kuruluşu olarak öne çıktığını vurgulayarak, "Karayolları Genel Müdürlüğümüz, Orman Genel Müdürlüğünden sonra en fazla ağaç diken kamu kuruluşu olarak son 10 yılda yıllık ortalama 4,3 milyon adet fidan ve ağaç dikimi gerçekleştirdi. Bakanlık olarak da son 23 yılda 97 milyon fidanı toprakla buluşturduk" şeklinde konuştu. Bu büyük çaplı ağaçlandırma seferberliğinin, ekosistemin korunması ve iklim değişikliğiyle mücadeledeki rolü yadsınamaz bir öneme sahiptir.


Ulaşım Altyapısında Çevreci Dönüşüm Ve Bisiklet Yolu Ağının Genişlemesi


Çevresel duyarlılığın ulaşım altyapısına entegrasyonu kapsamında, Bakanlık geri dönüşüm ve emisyon azaltımına yönelik projelere de ağırl verdi. Uraloğlu, yıllık 2 milyon ton asfaltın geri kazanımıyla hem kaynak hem de enerji verimliliğinin sağlandığını aktardı. Ayrıca, bölünmüş yol uzunluğunun 6.101 kilometreden yaklaşık 30.000 kilometreye çıkarılmasıyla kesintisiz trafik akışı tesis edildiği, bu sayede yıllık 6,3 milyon ton daha az karbondioksit salımı gerçekleştirildiği bildirildi.


Ekolojik dengeyi gözeten uygulamalar arasında bisiklet yolları da önemli bir yer tutmaktadır. Bakan Uraloğlu, Karayolları Genel Müdürlüğü eliyle Elazığ Diyarbakır Ayrımı-Sivrice İl yolu, Karadeniz Sahil Yolu Trabzon Geçişi ve Van Bölge Eğitim ve Araştırma Hastanesi gibi farklı noktalarda 96 kilometrelik bisiklet yolunun hizmete alındığını duyurdu. Mevcut durumda ise 38 kilometrelik bisiklet yolunun yapım çalışmalarının devam ettiğini ekledi. Bu projeler, özellikle kent içi ulaşımda sürdürülebilir alternatiflerin yaygınlaşmasına katkı sağlamaktadır.


Ekolojik Köprülerle Yaban Hayatının Korunması


Doğayla uyumlu ulaşım projelerine verilen önemi vurgulayan Bakan Uraloğlu, ekolojik köprü çalışmalarına da kararlılıkla devam edildiğini belirtti. Uraloğlu, "Ülkemizin biyolojik çeşitliliğinin korunması ve yaban hayatı geçiş güzergâhlarının sürdürülebilir biçimde yaşatılması hedefiyle mevcut karayolu ağında tespit edilen geçiş noktalarında ekolojik köprüler inşa ediyoruz" dedi. Bu kapsamda, Karadeniz Sahil Yolu üzerinde Ganita ve Pazarkapı arasındaki bölgeler ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu'ndaki ekolojik köprü yapım çalışmaları sürdürülmektedir. Geleceğe yönelik planlamalarda ise Konya-Aksaray Devlet Yolu, Kaş-Kalkan Yolu ve Batman-Hasankeyf Yolu Suçeken Boğazı mevkii gibi stratejik bölgelerde toplamda 19 yeni ekolojik köprü inşa edilmesi öngörülmektedir.


Yüksek hızlı tren hatlarında da ekolojik köprülerin öncülüğünü üstlenen Türkiye, Ankara-Eskişehir Yüksek Hızlı Tren Hattı'nda (YHT) 2021 yılında yapımı tamamlanan köprünün, dünyada yüksek hızlı tren hattı üzerinde inşa edilen ilk ekolojik köprü olduğunu gözler önüne serdi. Bakan Uraloğlu, ayrıca Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Projesi çerçevesinde Kırklareli-Pancarköy arası ile Kırklareli-Ağayeri arasında iki, Edirne-Kabaağaç arasında ise bir ekolojik köprünün yapımının tamamlandığını bildirdi. Ankara-Eskişehir YHT Hattı'nda ise bir adet daha ekolojik köprü yapımının planlandığı bilgisi paylaşıldı.


"Her Bilet Bir Fidan" Kampanyası Ve Raylı Sistemlerin Çevresel Etkisi


Yeşil Vatan Seferberliği kapsamında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Tarım ve Orman Bakanlığı arasında önemli bir işbirliği protokolü imzalandı. "Her Bilet Bir Fidan Sevdamız Yeşil Vatan Kampanyası" adıyla yürütülecek bu proje ile çevre bilinci ve sürdürülebilirlik anlayışı toplumsal düzeyde pekiştirilmektedir. Bakan Uraloğlu, kampanya detaylarını şu ifadelerle açıkladı: "Bir yıl boyunca Ankara-İstanbul, Ankara-Eskişehir, Ankara-Konya, Ankara-Karaman, İstanbul-Konya, İstanbul-Karaman, Eskişehir-İstanbul, Ankara-Sivas ve Sivas-İstanbul yüksek hızlı tren hatlarımızda seyahat eden her yolcumuz adına bir fidan dikeceğiz. Bu hatlarımızın genelinde yıllık ortalama 13 milyon yolcunun seyahat ettiği düşünüldüğünde 13 milyon fidanı toprakla buluşturacağız."


Kent içi raylı sistem projelerinin de çevre dostu ulaşım hedeflerine katkısı büyüktür. Bu projelerin hem ulaşımı kolaylaştırdığı hem de fosil yakıt kullanımını azalttığına dikkat çeken Bakan Uraloğlu, Marmaray projesinin bu alandaki başarısını örnek gösterdi. Uraloğlu, "Sadece Marmaray projemizle hizmete açtığımız 2013 yılından bu yana 62 milyon ton karbon emisyonunun önüne geçildi" ifadelerini kullandı. Bu rakam, raylı sistemlerin karbon salımını azaltma potansiyelini açıkça ortaya koymaktadır.


Denizcilik Ve Havacılıkta Sürdürülebilirlik Adımları


Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, çevreci dönüşümü denizcilik ve havacılık sektörlerinde de desteklemektedir. Yeşil Liman Sertifikası ve deniz taşımacılığında dekarbonizasyon projeleriyle denizcilik alanında önemli ilerlemeler kaydedildi. Havacılık sektöründe ise Türkiye'nin uluslararası arenadaki başarısı dikkat çekmektedir. Uluslararası Havalimanları Konseyi tarafından yürütülen Havalimanı Karbon Akreditasyonu Programı kapsamında Türkiye, karbonsuz havalimanı sertifikasına sahip 50 havalimanıyla, dünyada en yüksek sayıda sertifikaya sahip 2. ülke konumunda yer almaktadır. Bu başarı, Türkiye'nin havacılık sektöründe de çevresel sürdürülebilirlik standartlarını yükseltme konusundaki kararlılığını göstermektedir.